DNES: 30.5.2005
naprogramuj hru padajúce písmenko + práca
s myšou
príkazy:
CitajMys
|
funkcia, ktorá
zistí aktuálny stav myši a vráti
jeho kód 0 -stlacil ľavé -1
-hýbal ľavé -2 -pustil ľavé -3
-stlačil pravé -4 -hýbal pravé -5
-pustil pravé
|
MysX
|
x-ová súradnica
myši
|
MysY
|
y-ová súradnica
myši
|
MysInic
|
inicializovanie
myši (aby sme s ňou mohli pracovať)
|
príklady: učebnica str.42 - 44
16.5.2005- spracovanie
vstupov z klávesnice
príkazy:
readln
|
čítaj riadok
- čítaná hodnota sa vypisuje aj na obrazovku
|
readkey
|
čítaj znak
- funkcia readkey čaká, kým stlačíme
nejaký kláves a potom vráti kód
načítaného znaku
|
keypressed
|
vracia true alebo
false podľa toho, či bol stlačený kláves
|
ord(z)
|
chr(z)
|
-znakové
funkcie pri práci s kódom znaku
|
príklady:
1.
|
Učebnica, str.
39, príklad 2.
|
2.
|
Učebnica, str.
40, príklad 3 + cvičenie 1.
|
3.
|
Učebnica, str.
41, cvičenie 2. (getpixel(x,y))
|
4.
|
Učebnica, str.
41, cvičenie 3. (sound(frekvencia), nosound)
|
programátorské
súťaže pre teba:
|
|
|
ČO
SME SA doteraz UČILI:
11.10.
|
na stiahnutie: dievčatá,
krabice
|
18.10.
|
zoznámenie sa s grafika.pas pár základných príkazov:
Circle (x,y,r)
|
Rectangle (x1,y1,x2,y2)
|
Line (x1,y1,x2,y2)
|
SetColor (f)
|
FilledCircle (x,y,r)
|
FilledRectangle (x1,y1,x2,y2)
|
|
SetPenWidth (h)
|
|
25.10.
|
Kreslíme v pascale:
1.
|
Učebnica, str.
8, cvičenie 3.-vyber si jeden z obrazcov
|
2.
|
Učebnica, str.
8, cvičenie 6.
|
3.
|
Učebnica, str.
8, cvičenie 7.
|
4.
|
Učebnica, str.
9, príklad 2.-olympijské kruhy.
|
5.
|
Nakresliť farebný
terč pomocou for-cyklu
|
6.
|
Nakresliť sústredné
štvorce, rôznej hrúbky pomocou for-cyklu
|
7.
|
Učebnica, str.
11, cvičenie 4.-vyber si očný klam
|
8.
|
Učebnica, str.
11, cvičenie 5.-vyber si jeden z obrázkov (2.-5.)
|
|
8.11.
|
Náhodné hodnoty:
POVINNÉ |
1.
|
Učebnica, str.
12-13, príklad 1., 2.
|
2.
|
Učebnica, str.
14, príklad 4. +zlož vlastnú melódiu
|
3.
|
Učebnica, str.
14, cvičenie 2., 3.
|
|
DOBROVOĽNÉ,
podľa vlastného výberu |
4.
|
Učebnica, str.
12, pr. 1.
|
- Žrebuje
sa súťažiaci s číslom
(0-354) -
Čísla sa vypíšu postupne
(000-354)
|
|
5.
|
Učebnica, str.
14, cvičenie 4.
|
6.
|
Na
obrazovku vykresliť:
|
-
z klávesnice načítaný
počet štvorčekov -
na náhodnej pozící
na obrazovke -
tak, aby bol vykreslený vždy
celý štvorček -
náhodnej veľkosti v rozpätí
od 10 do 30 -
náhodne jednou z farieb: červená,
modrá, zelená, prípadne
žltá
|
|
7.
|
Učebnica, str.
14, cvičenie 5.
|
|
15.11.
|
Premenné + prečítanie hodnoty z klávesnice:
SPOLOČNE
RIEŠENÉ |
1.
|
Učebnica, str.
18, cvičenie 3. (prvý
úspešný riešiteľ má plusku)
|
2.
|
Učebnica, str.
15, príklad 2. + rozmery
obdĺžnika sa prečítajú z klávesnice
|
3.
|
Učebnica, str.
18, cvičenie 1, 2. + po
spustení sa program spýta, ktorý
obrázok si zvolím a potom ho vykreslí.
|
|
NA
VÝBER |
4.
|
Učebnica, str.
17, príklad 4.
|
5.
|
Učebnica, str.
18, cvičenie 4.,
6., 8.
|
6.
|
Na
obrazovku vykresliť:
|
-
z klávesnice načítaný
počet štvorčekov -
na náhodnej pozící
na obrazovke -
tak, aby bol vykreslený vždy
celý štvorček -
náhodnej veľkosti v rozpätí
od 10 do 30 -
náhodne jednou z farieb: červená,
modrá, zelená,
žltá.
|
|
|
22.11.
|
Opakovanie (9.45-10.30) a písomka (10.30-11.15)
|
29.11. |
for cyklus:
1.
|
Učebnica, str.
20, príklad 2. - padajúce vajíčko
(printat(x,y,s,tc,bgc);)
|
2.
|
Učebnica, str.
20/21, cvičenie 2., 3., 4.-húsenica, 5.,
6.
|
|
6.12. |
pokračovanie for cyklus:
1.
|
Učebnica, str.
21, príklad 3.
|
2.
|
Učebnica, str.
22, príklad 4. + cvičenie 7.
|
3.
|
Učebnica, str.
22, príklad 5. - rôzne variácie
obrázka
|
4.
|
Učebnica, str.
22, cvičenie 9.
|
|
13.12. |
procedúry:
1.
|
Učebnica, str.
23, príklad 1. - spravte 8 procedúr
pre tóny c1-c2
|
2.
|
Učebnica, str.
23, príklad 2. + aspoň jeden obrázok
z cvičenia 1., str.
24
|
3.
|
Učebnica, str.
24, príklad 3. - aby strom mal aj hnilé
a veľké čerešne
|
4.
|
Učebnica, str.
24, cvičenie 2.
|
|
3.1. |
procedúry s parametrom:
1.
|
Učebnica, str.
25, príklad 1.
|
2.
|
Učebnica, str.
26, príklad 2.
|
3.
|
Učebnica, str.
28, cvičenie 1.
|
4.
|
Učebnica, str.
28, cvičenie 4.
|
5.
|
Pomocou
procedúry domček sa nakreslí na obrazovku
dedinka (5 domov), podľa kritérií zadaných
z klávesnice- počet poschodí, šikmá
strecha, farba omietky..
|
|
10.1. |
písomka |
24.1. |
vetvenie:
1.
|
Učebnica, str.
29, príklad 2.
|
2.
|
postupnosti
- napíš program, ktorý vypíše
postupnosť 10 čísel podľa zisteného
kritéria 1. 1 1 2
3 5 8.. 2. 1
3 7 15 31..
|
|
31.1. |
vetvenie:
1.
|
Učebnica, str.
31, príklad 5.
|
2.
|
Učebnica, str.
32, cvičenie 1., 2., 3., 4.
|
|
7.2. |
suplovanie |
14.2. |
vetvenie |
21.2. |
jarné prázdniny |
28.2. |
hodina s praktikantmi z FMFI
UK - funkcie (str. 33-34 / pr. 1 a 2) |
7.3. |
funkcie - 35/cv.1 |
14.3. |
5 minútovka; str.35/pr.3 vyber si z
cvičení 2,3,4 na str.35 -kto stihne všetko má plusku
|
21.3. |
|
4.4. |
-opakovanie prevodov medzi dvojkovou,
desiatkovou, osmičkovou a šestnástkovou sústavou -funkcie
na vytvorenie náhodného človeka- nah_medzi
a nah_farba
|
18.4. |
1.
|
Naprogramuj
funkcie: prvú, ktorá prevedie číslo
z 2-jkovej sústavy do desiatkovej a druhú,
ktorá naopak.
|
2.
|
Naprogramuj
funkciu sinus2, ktorá pomocou už existujúcej
funkcie sin, nakreslí sinusoidu tak, aby sa pekne
zobrazila.
|
3.
|
Učebnica, str.
35, príklad 3.
|
|
25.4. |
písomka na tému FUNKCIE
|
2.5. |
hry
|
9.5. |
cyklus
s podmienkou:
1.
|
Učebnica, str.
36, príklad 1.
|
2.
|
Učebnica, str.
38, príklad 4.
|
3.
|
Učebnica, str.
38, cvičenia 1, 2, 3, 4.
|
|
(c) Barbora Blahová.
|