1D

ÚLOHY NA DNES  ČO SME SA doteraz UČILI

 

DNES: 30.5.2005 naprogramuj hru padajúce písmenko
+ práca s myšou

príkazy:

CitajMys

funkcia, ktorá zistí aktuálny stav myši a vráti jeho kód
 0 -stlacil ľavé
-1 -hýbal ľavé
-2 -pustil ľavé
-3 -stlačil pravé
-4 -hýbal pravé
-5 -pustil pravé

MysX

x-ová súradnica myši

MysY

y-ová súradnica myši

MysInic

inicializovanie myši (aby sme s ňou mohli pracovať)

príklady: učebnica str.42 - 44

16.5.2005- spracovanie vstupov z klávesnice

príkazy:

readln

čítaj riadok - čítaná hodnota sa vypisuje aj na obrazovku

readkey

čítaj znak - funkcia readkey čaká, kým stlačíme nejaký kláves a potom vráti kód načítaného znaku

keypressed

vracia true alebo false podľa toho, či bol stlačený kláves

ord(z)

chr(z)

-znakové funkcie pri práci s kódom znaku

príklady:

1.

Učebnica, str. 39, príklad 2.

2.

Učebnica, str. 40, príklad 3 + cvičenie 1.

3.

Učebnica, str. 41, cvičenie 2. (getpixel(x,y))

4.

Učebnica, str. 41, cvičenie 3. (sound(frekvencia), nosound)

 

programátorské súťaže pre teba:

korešpondenčný seminár z programovania

matematická olympiáda, kategória Programovanie


ČO SME SA doteraz UČILI:

 11.10.

 na stiahnutie: dievčatá, krabice

 18.10.

 zoznámenie sa s grafika.pas
      pár základných príkazov:

Circle (x,y,r)

Rectangle (x1,y1,x2,y2)

Line (x1,y1,x2,y2)

SetColor (f)

FilledCircle (x,y,r)

FilledRectangle (x1,y1,x2,y2)

 

SetPenWidth (h)

25.10. 

Kreslíme v pascale:

1.

Učebnica, str. 8, cvičenie 3.-vyber si jeden z obrazcov

2.

Učebnica, str. 8, cvičenie 6.

3.

Učebnica, str. 8, cvičenie 7.

4.

Učebnica, str. 9, príklad 2.-olympijské kruhy.

5.

Nakresliť farebný terč pomocou for-cyklu

6.

Nakresliť sústredné štvorce, rôznej hrúbky pomocou for-cyklu

7.

Učebnica, str. 11, cvičenie 4.-vyber si očný klam

8.

Učebnica, str. 11, cvičenie 5.-vyber si jeden z obrázkov (2.-5.)

8.11.

Náhodné hodnoty:

POVINNÉ

1.

Učebnica, str. 12-13, príklad 1., 2.

2.

Učebnica, str. 14, príklad 4. +zlož vlastnú melódiu

3.

Učebnica, str. 14, cvičenie 2., 3.

 

DOBROVOĽNÉ, podľa vlastného výberu

4.

Učebnica, str. 12, pr. 1.

- Žrebuje sa súťažiaci s číslom (0-354)
- Čísla sa vypíšu postupne (000-354)

5.

Učebnica, str. 14, cvičenie 4.

6.

Na obrazovku vykresliť:

- z klávesnice načítaný počet štvorčekov
- na náhodnej pozící na obrazovke
- tak, aby bol vykreslený vždy celý štvorček
- náhodnej veľkosti v rozpätí od 10 do 30
- náhodne jednou z farieb: červená, modrá, zelená, prípadne žltá

7.

Učebnica, str. 14, cvičenie 5.

15.11.

Premenné + prečítanie hodnoty z klávesnice: 

SPOLOČNE RIEŠENÉ

1.

Učebnica, str. 18, cvičenie 3. (prvý úspešný riešiteľ má plusku)

2.

Učebnica, str. 15, príklad 2. + rozmery obdĺžnika sa prečítajú z klávesnice

3.

Učebnica, str. 18, cvičenie 1, 2. + po spustení sa program spýta, ktorý obrázok si zvolím a potom ho vykreslí.

 

NA VÝBER

4.

Učebnica, str. 17, príklad 4.

5.

Učebnica, str. 18, cvičenie 4., 6., 8.

6.

Na obrazovku vykresliť:

- z klávesnice načítaný počet štvorčekov
- na náhodnej pozící na obrazovke
- tak, aby bol vykreslený vždy celý štvorček
- náhodnej veľkosti v rozpätí od 10 do 30
- náhodne jednou z farieb: červená, modrá, zelená,
žltá.

22.11.

Opakovanie (9.45-10.30) a písomka (10.30-11.15)

29.11.

for cyklus:

1.

Učebnica, str. 20, príklad 2. - padajúce vajíčko (printat(x,y,s,tc,bgc);)

2.

Učebnica, str. 20/21, cvičenie 2., 3., 4.-húsenica, 5., 6.

6.12.

pokračovanie for cyklus:

1.

Učebnica, str. 21, príklad 3.

2.

Učebnica, str. 22, príklad 4. + cvičenie 7.

3.

Učebnica, str. 22, príklad 5. - rôzne variácie obrázka

4.

Učebnica, str. 22, cvičenie 9.

13.12.

procedúry:

1.

Učebnica, str. 23, príklad 1. - spravte 8 procedúr pre tóny c1-c2

2.

Učebnica, str. 23, príklad 2. + aspoň jeden obrázok z cvičenia 1., str. 24

3.

Učebnica, str. 24, príklad 3. - aby strom mal aj hnilé a veľké čerešne

4.

Učebnica, str. 24, cvičenie 2.

3.1.

procedúry s parametrom:

1.

Učebnica, str. 25, príklad 1.

2.

Učebnica, str. 26, príklad 2.

3.

Učebnica, str. 28, cvičenie 1.

4.

Učebnica, str. 28, cvičenie 4.

5.

Pomocou procedúry domček sa nakreslí na obrazovku dedinka (5 domov), podľa kritérií zadaných z klávesnice- počet poschodí, šikmá strecha, farba omietky..

10.1.

písomka

24.1.

vetvenie:

1.

Učebnica, str. 29, príklad 2.

2.

postupnosti - napíš program, ktorý vypíše postupnosť 10 čísel podľa zisteného kritéria
1.  1  1  2  3  5  8..
2.  1  3  7  15  31..

31.1.

vetvenie:

1.

Učebnica, str. 31, príklad 5.

2.

Učebnica, str. 32, cvičenie 1., 2., 3., 4.

7.2.

suplovanie

14.2.

vetvenie

21.2.

jarné prázdniny

28.2.

hodina s praktikantmi z FMFI UK - funkcie (str. 33-34 / pr. 1 a 2)

7.3.

funkcie - 35/cv.1

 14.3.

 5 minútovka; str.35/pr.3
vyber si z cvičení 2,3,4 na str.35
-kto stihne všetko má plusku

21.3.

 

4.4.

-opakovanie prevodov medzi dvojkovou, desiatkovou, osmičkovou a šestnástkovou sústavou
-funkcie na vytvorenie náhodného človeka- nah_medzi a nah_farba

18.4.

1.

Naprogramuj funkcie: prvú, ktorá prevedie číslo z 2-jkovej sústavy do desiatkovej a druhú, ktorá naopak.

2.

Naprogramuj funkciu sinus2, ktorá pomocou už existujúcej funkcie sin, nakreslí sinusoidu tak, aby sa pekne zobrazila.

3.

Učebnica, str. 35, príklad 3.

25.4.

písomka na tému FUNKCIE

2.5.

hry

9.5.

cyklus s podmienkou:

1.

Učebnica, str. 36, príklad 1.

2.

Učebnica, str. 38, príklad 4.

3.

Učebnica, str. 38, cvičenia 1, 2, 3, 4.

 


(c) Barbora Blahová.